Lønner det seg å følge med på tilbud og prisbevegelser?
Noen ganger føles det håpløst ut å prøve å følge med på tilbud og priser, selv i dagligvarebutikkene endres prisene flere hundre ganger i løpet av en uke. Det er ikke alltid at prisene er logiske, og du risikerer å gjøre et suboptimalt kjøp bare fordi du ikke valgt akkurat den modellen eller pakningsstørrelsen som butikken har på tilbud.
Prioritering av tilbud som er verdt mye penger
Dagligvarebutikkene markedsfører tilbudene sine tungt, men noen ganger handler det om «priskutt» på bare én eller et par kroner. Det kan selvfølgelig ha noe å si over tid, men isolert sett er det kanskje andre tilbud som er viktigere. Når det gjelder større investeringer, er det en god idé å sjekke tilgjengelig tilbud både direkte hos butikkene og via tjenester som https://tilbudsbasen.no/ – gjerne i god tid før du kjøper noe.
Planlegging er nemlig viktig, da det å kjøpe noe i siste liten vanligvis blir dyrt. Det gjelder på mange områder, fra flybilletter til hvitevarer. For eksempel har du ikke mye valg når kjøleskapet vel er ødelagt eller varmtvannsberederen har tatt kvelden, da må du helt enkelt kjøpe her og nå.
Sykliske prisbevegelser – fra Black Friday til bensin
Det lønner seg også å danne seg et omtrentlig bilde av hvordan prisene beveger seg over tid i forskjellige markeder. Disse trendene forandres også over tid, Black Friday er et godt eksempel på en tilbudsperiode som ikke var aktuell for bare noen år siden. Og husk at samme nettbutikk kan ha mange «filialer», dvs samme nettbutikk, men med forskjellige navn, bygd på woomultistore.com. Whiteaway er en slik butikk.
Bensin er et annet eksempel på relativt ulogiske prisbevegelser. I Norge har det i lang tid vært slik at bensinprisen beveger seg relativt mye i løpet av uken, og det kan være mulig å spare flere hundrelapper på å bare utsette å fylle opp bensintanken med noen timer.
Til syvende og sist vil det altså helt klart være penger å spare på å være prisbevisst, men ikke la jakten på tilbud ta over hverdagen helt.